امروز: 1398/06/25 | Monday 16th of September 2019
موفقیت یک سازمان بدون داشتن روابط عمومی خوب، آرزوی بد است

روابط عمومی توانمند، مدیر موفق و قوی

بیش از 60 سال از فعالیت و عمر روابط عمومی ها در ادارات و سازمان های ایران می گذرد و در این راستا روابط عمومی ها دچار تغییرات اساسی و تحولات چشمگیری در این زمینه شده اند.

آی هینا: روابط عمومی ها به دوسته قبل از انقلاب و بعد از انقلاب تقسیم می شوند. دوران قبل از انقلاب که از آن به عنوان روابط عمومی تشریفات یاد می شود و دوران بعد از انقلاب که از آن به روابط عمومی سایبر یا الکترونیک نام می برند. زیرا روابط عمومی در دوران بعد از انقلاب دستخوش تغییرات اساسی زیادی شده است. همچنین با توجه به تعاریفی که از روابط عمومی ها شده و گاهی از آن به عنوان چشم، گوش و بعضی ها پیشانی سازمان نیز از آن یاد می کنند که اگر این چند عضو حساس ضعیف عمل کنند، مطمئنا سازمان با مشکل مواجه خواهد شد و در نهایت مدیر با شکست حتمی!

امروزه دنیا دستخوش تغییرات بسیار اساسی و چشمگیری شده و وجود روابط عمومی ها در این وادی نقش حائز اهمیتی را بازی می کنند، به خصوص در سازمان ها و نهادی دولتی.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در دنیای کنونی که از آن به عنوان عصر ارتباطات و فن آوری اطلاعات یاد می شود، داشتن روابط عمومی موفق، توانمند، داشتن علم به روز و سایر خصوصیات یک روابط عمومی کارآمد می تواند موفقیت حتمی مدیر را به دنبال داشته باشد. علم روابط عمومی در دنیای امروز به سمت IT پیش می رود که گذر از مرحله سنتی روابط عمومی به سمت روابط عمومی الکترونیک را در پیش رو داریم، ولی متاسفانه در کشور ما کمبود امکانات و نیروی متخصص و اهل فن در این حوزه یعنی در جازدن روابط عمومی ها. چه رسد که با فعالیت های ابتدایی مثل نوشتن پلاکاردهای تکراری بر در و دیوار، چراغانی کردن و دوران اولیه روابط عمومی و تشریفات در این برهه از زمان که از آن به عنوان عصر ارتباطات نام می برند، آیا می توان موفقیت مدیر و سازمان را به دنبال داشته باشد یا خیر.

نوشته های بزرگان، نویسندگان و اندیشمندان این عرصه خود گواه بر این است که روابط عمومی ها در هر دستگاهی نقش بازوی توانمند مدیران را ایفا می کنند، چه در مواقع بحران و چه در بسیاری از موارد دیگر، پس چرا به بهترین شکل ممکن در راستای حل مشکلات سازمان، چه درون و چه در بیرون سازمان از این اهرم استفاده نشود، اما آیا مدیران به طور کامل از این بازوی توانمند استفاده می کنند یا خیر.

برای داشتن یک روابط عمومی قدرتمند و توانمند در سازمان باید تا حد امکان به نیازهای آن رسید و برای تقویت آن از هیچ کوششی دریغ نکرد. تقویت آگاهانه روابط عمومی ها در سازمان ها ارزش و بها دادن به این جایگاه، تغییرات اساسی در چارت روابط عمومی های دستگاه های دولتی موفقیت مدیران و در نهایت موفقیت سازمان را به دنبال خواهد داشت. از آنجا که روابط عمومی دو نقش بسیار حساس و مهم را در سازمان ایفا می کند، نقش درون سازمانی و نقش برون سازمانی یا به عبارتی دیگر روابط عمومی پنجره ای است که در یک سمت آن جامعه قرار دارد و سمت دیگر آن درون سازمان را هدف قرار داده است. پس باید به خوبی ایفای نقش کند و مدیر در این انتخاب باید غفلت نکند، زیرا سرنوشت خود و سازمان در دستان انتخاب روابط عمومی خود است.

چه کنیم که مدیر به روابط عمومی اعتماد کند و از این اهرم توانمند به بهترین شکل ممکن استفاده کند. از آنجا که چارت هر سازمانی وضعیت و جایگاه روابط عمومی را در آن دستگاه ترسیم می کند که این حوزه به طور مستقیم زیر نظر بالاترین مقام دستگاه که همان مدیر است. بنابراین باید رسم بر این باشد که انتخاب روابط عمومی در دستگاه بر عهده مدیر دستگاه باشد، ولی آیا این انتخاب بر اساس شایسته سالاری انجام می شود یا رابطه گری، بر اساس شاخص هاست یا بر اساس واسطه ها. پس اگر مدیری موفقیت خود و سازمان خود را می خواهد به ناچار باید بر اساس شاخص های همچون توانمند بودن، هوش هیجانی، استعداد های ذاتی، به روز بودن، داشتن علم روابط عمومی و تخصص در این حوزه مسئول روابط عمومی خود را انتخاب کند، زیرا موفقیت خود در گرو توانمند و متخصص بودن روابط عمومی است.

هدف یک روابط عمومی خوب و موفق حل مشکل سازمان و مردم است که با آن سروکار دارد. یک روابط عمومی خوب باید مجرای تبادل اندیشه ها و افکار باشد. در یک جمله می توان گفت که مهمترین رسالت یک روابط عمومی خوب آگاه کردن مردم از تلاش ها و مشکلات سازمان، جویا شدن نظرات مردم و جمع کردن و انتقال آنها به مدیر سازمان و ترتیب اثر دادن به آنها در برنامه ریزهای آتی به منظور رسیدن به رشد و توسعه سازمان است. در اینجا نقش رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی به ویژه مطبوعات در تحقق اهداف بالا مشخص می شود. همچنین رسانه ها نیز تاثیر به سزایی در این موفقیت دارند که این بستگی به رابطه و تعامل روابط عمومی با ویژگی های تخصصی که به آنها قبلاً اشاره کرده ایم دارد. زیرا رسانه ها شمشیر دو لبه ای هستند که هم می توانند ضعف های سازمان را بیان کنند و افکار عمومی را آگاه سازند و هم قادر هستند که انتقال دهنده آسان و بی دردسر نظرات مردمی به سازمان از طریق صفحات خود باشند. پس این جاست که یک روابط عمومی توانمند می تواند به خوبی نقش خود را ایفا کند و بتواند سعی در برقراری و ایجاد ارتباط منطقی و سازنده و به دور از تنش با رسانه ها برقرار کند و این مهم حاصل نخواهد شد جز از طریق یک روابط عمومی توانمند و متخصص.

هدف نگارنده این است که نشان دهد مدیری موفق عمل خواهد کرد که روابط عمومی متخصص و توانمندی داشته باشد، زیرا روابط عمومی در هر سازمانی پل ارتباطی زنده و مستقیم و بدون واسطه بین مخاطبان سازمان، کارکنان و مدیران است. جان ساندرز، عضو هیات مدیره شورای بین ارتباطی و عضو انجمن بین المللی رادیو، تلویزیون ایرلند می گوید: روابط عمومی به معنای آن است که چگونه با یکدیگر تعامل داشته باشیم و ارتباط برقرار کنیم. روابط ما با دیگران است که در نهایت موجب شهرت و موفقیت ما خواهد بود که این وظیفه یک روابط عمومی خوب است.

ریچارد آلفرد لینینگ، رئیس و عضو هیات مدیره انجمن بین المللی روابط عمومی این سوال را مطرح می کند که چه کلیدی برای موفقیت روابط عمومی وجود دارد. او روابط عمومی را یک جریان مطرح مواج می داند که نمی توان برای آن یک تعریف کلیشه ای ارائه داد و باید در هر زمان یک مدیریت خاص در جهت آن تعریف کرد و در آخر دکتر مهدی محسنیان راد، استاد دانشگاه امام صادق (ع) و از بزرگان حوزه ارتباطات و نویسندگان مشهور و نامی این حوزه و صاحب نظریه جهانی بازار پیام می گوید: نقش روابط عمومی ها در آینده مشابه یک پاره سیستم و سازگار می داند که بیشتر دیده بان است تا فرستنده پیام.

مدیری موفق تر عمل خواهد کرد که روابط عمومی توانمند، متعهد، متخصص، خلاق، دلسوز و آگاهی به علم به روز، صادق و یک دیده بان قوی باید داشته باشد تا در این گرداب مشکلات گرفتار نشود و انتظارات مردم از دستگاه ها که حق به جا و قانونی آنهاست را برآورده کند. سرنوشت یک سازمان در دستان روابط عمومی آن دستگاه است. پس مدیران لایق و باهوش همراه با روابط عمومی های توانمند، متخصص و کارآمد نه تنها موفقیت شان حتمی است، بلکه این کشتی را در تلاطم امواج به سرمنزل مقصود با سلامتی و موفقیت به منزل خواهند رساند.

به قلم: سپه دار نوری زاده، مسئول روابط عمومی بیمه سلامت استان مرکزی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات

برچسب ها: منتخب