امروز: 1398/08/30 | Thursday 21st of November 2019
يادداشتی از الهام صدقى، خبرنگار پايگاه خبرى پولى مالى:

پوشش بیمه همگانی و حفاظت مالی از بیمه شدگان، رسالت اصلى سازمان بيمه سلامت

قطعا برای بسیاری از ما اتفاق افتاده که هنگام مراجعه به پزشک، بیمارستان ها و مراکز درمانی با افرادی رو به رو می شویم که دفترچه بیمه تامین اجتماعی یا بيمه سلامت نداشته باشند. از سوی دیگر برخی از این افراد به دلیل مشکلات مالی قادر به پرداخت هزینه‌های درمانی خود نیستند و این در حالی است که بیشتر آنان شاید از وجود پوشش بیمه‌ای به نام بیمه همگانی سلامت بی اطلاع هستند و بعضا به دلیل ناتوانی مالی، رنج بیماری را به جان می خرند.

بیمه سلامت همگانی که تحت عنوان بیمه سلامت از آن یاد می‎شود، یکی از بیمه‎های مهم کشور برای اقشار کم درآمد و افرادی است که تاکنون از مزایای بیمه‎ای بهره نبرده‎اند.

 خوشبختانه با سیاست‌های اعمال شده توسط دولت و سازمان بیمه سلامت، نیاز بیمه‌ای آحاد مردم جامعه برآورده شده و در حال حاضر ٤٠ ميليون نفر در كشور تحت پوشش خدمات بيمه سلامت در ٥ صندوق ‏هستند.

 رسالت اصلی سازمان بیمه سلامت، حفاظت مالی از بیمه‌شدگان و به‌خصوص محرومان در برابر ‏هزینه‌های درمانی است.‏ در واقع طرح تحول نظام سلامت نیز که با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات اجرایی شد، بیشترین تمرکز را در کاهش سهم پرداخت از جیب مردم دارد.

 این در حالی است که پیش از اجرای این طرح، بیشتر ریسک هزینه درمان بر بیمه‌شدگان منتقل می‌شد و بیش از ٦٠ درصد پرداخت از جیب خود مردم بود و در این بین سازمان های بیمه‌گر و ارائه‌کننده خدمت، کمترین ریسک را متقبل می شدند، اما خوشبختانه پس از اجرای طرح تحول سلامت، با افزایش بسته‌های خدمتی، کاهش فرانشیز و افزایش تعداد بیمه‌شدگان سهم بیشتری از ریسک هزینه‌ها به سازمان های بیمه‌گر منتقل شد تا فشار از روی مردم برداشته شود.

 از آنجا که طی چند سال اخیر مطالبات سازمان‌های بیمه‌گر افزایش یافته و ارائه‌‌کنندگان خدمت در پرداخت هزینه‌های متقبل شده با مشکلاتی عدیده‌ای روبه‌رو شده بودند، سازمان بیمه سلامت ایران تلاش کرد تا با اجرای پروتکل‌ها و گایدلاین‌ها و همچنین ایجاد سقف‌گذاری در مراکز ارائه‌دهنده خدمت، ریسک هزینه را بین ارائه دهنده‌ خدمت و بیمه شدگان تقسیم و متعادل كند و تا حدودی نیز در این راه موفق بوده است.

 در واقع سازمان بیمه سلامت ایران توانسته با تقسیم ریسک هزینه‌های درمانی بین خود، ارائه دهنده خدمت و بیمه شدگان که سه ضلع اصلی حوزه سلامت هستند به لحاظ مالی خود را به یک حالت تعادل برساند.

 به تازگی نیز مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در مجمع عمومی عادی سالیانه این سازمان، از کاهش ۸ درصدی هزینه‌های سازمان برای اولین بار در ۲۴ سال گذشته خبر داد و اعلام کرد که با وجود مشکلات در سال های اخیر کشور اعم از تورم و تحریم، هزینه هاى این سازمان با مديريت هزينه کاهش قابل توجهی داشته است. / ١١

 يادداشت از الهام صدقى، خبرنگار پايگاه خبرى پولى مالى

برچسب ها: منتخب