امروز: 1398/07/26 | Friday 18th of October 2019
مدیرکل بیمه سلامت هرمزگان تاکید کرد:

ضرورت اجرای طرح پرونده الکترونیکی سلامت

مدیرکل بیمه سلامت هرمزگان بر ضرورت اجرای طرح نسخه و پرونده الکترونیکی سلامت در مراکز بهداشتی و درمانی استان تاکید کرد. 

دکتر علی علیزاده اظهار داشت: پرونده الکترونیک سلامت، دسترسی پزشک به شرایط و تاریخچه بیماری یک فرد را تسهیل کرده و می توان با استفاده از پرونده الکترونیک سلامت میزان مصرف دارو مشخص شده و می توان خطاهای پزشکی، تداخلات دارویی و تجویز مکرر دارویی را کاهش داد.

وی با بیان اینکه این طرح در جلوگیری از هدررفت منابع و کاهش هزینه ها اثرگذار است؛ خاطرنشان کرد: اجرای پرونده الکترونیک سلامت، مدیریت حوزه بهداشت و درمان را متحول می کند و بدون شک موفقیت طرح تحول سلامت را نیز تضمین می کند.اجرای پرونده الکترونیک سلامت به کاهش هزینه های بیمار کمک کرده و پزشک نیز می تواند از سوابق بیماری افراد نیز اطلاعات کاملی داشته باشد.

علیزاده گفت: پرونده الکترونیک سلامت حاوی کلیه اطلاعات بهداشتی، پزشکی، تشخیصی و درمانی خانواده است و سابقه افراد برای مراجعه و دریافت خدمات بهداشتی، مراقبتی و پزشکی را در داخل کشور نشان می‌دهد. 

مدیرکل بیمه سلامت هرمزگان گفت: این اطلاعات شامل روند دریافت مراقبت‌های اولیه و همچنین درمان افراد است و وجود یا عدم وجود بیماری خاص در فرد را نشان می‌دهد.

وی افزود: خدماتی مانند واکسیناسیون، کنترل‌های دوره بارداری، مشاوه زمان ازدواج، خدمات مراقبت مادر و نوزاد، خدمات بهداشت روان، تغذیه و.... که جنبه بهداشتی دارند، برخی از خدماتی هستند که در حوزه پزشکی نیاز به ثبت در سیستم دارند. 

علیزاده تصریح کرد: سامانه‌ای در مراکز بهداشتی و درمانی ایجاد شده و اطلاعات خانواده‌ها در آن در حال ثبت است که این سامانه با عنوان سامانه سیب در حال فعالیت است و زمانی که یکی از اعضای خانواده به پزشک در مراکز بهداشتی - درمانی مراجعه می‌کند، اطلاعاتش در این سامانه ثبت می‌شود. مدیرکل بیمه سلامت استان اظهار داشت: در واقع فاز اول تحت عنوان نسخه نویسی الکترونیک می‌تواند در وارد کردن اطلاعات افراد به سامانه کمک کند. البته این نسخه نویسی الکترونیک به معنای حذف دفترچه بیمه نیست، بلکه به جای دفترچه، از یک نرم‌افزار بین سرویسی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: هنگامی که پزشکِ تحت این شبکه، دارویی را برای بیمار تجویز می‌کند، این اطلاعات در سیستم ثبت شده و بیمار با مراجعه به داروخانه می‌تواند با ارائه کد ملی خود نسبت به دریافت دارو اقدام کند. البته این تنها محدود به داروخانه‌ها نبوده و سایر خدمات مانند سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن و آزمایش‌ها نیز به همین شیوه برای بیمار انجام می‌شود.

علیزاده  با بیان اینکه در قانون بودجه ۹۸ به نسخه نویسی الکترونیک نیز اشاره شده، گفت: سازمان‌های بیمه‌گر مکلف هستند خدمات خود را مبتنی بر نسخه الکترونیک از مؤسسات خرید کنند. 

وی نسخه نویسی الکترونیک را مبتنی بر چند فاز مختلف دانست و تصریح کرد: فاز اول حذف دفترچه بیمه برای جلوگیری از اسراف کاغذ و کنترل منابع، فاز دوم نسخه پیچی، فاز سوم رسیدگی الکترونیک اسناد توسط بیمه و فاز چهارم پرداخت صورتحساب‌ها است که با متصل شدن این چهار فاز، روند پیش‌روی به سوی تشکیل پرونده الکترونیک سلامت سرعت می‌گیرد.

علیزاده اظهار داشت: در سازمان‌های بیمه‌گر نیز فرآیند اصلی به نام فرآیند رسیدگی به اسناد صورت‌حساب‌های پزشکی که توسط کارشناسان بیمه انجام می‌شود، باید تحت عنوان برنامه‌های نرم‌افزاری انجام شود. 

وی گفت: این طرح در راستای طرح حذف دفترچه بیمه و استقرار نسخه نویسی الکترونیک انجام می‌شود. به این صورت که رسیدگی به این نُسخ نیز باید از طریق نرم‌افزار انجام شود و در صورت فراگیری این طرح دیگر نیازی نیست اسناد در آخر ماه رسیدگی شوند و نظارت بر اسناد و رسیدگی به آنها در لحظه نوشتن نسخه انجام می‌شود. همچنین سایر موارد مانند تداخل دارویی برای بیمار، به پزشک گزارش می‌شود تا احتمال بروز خطا کاهش یابد

برچسب ها: منتخب استانها