امروز: 1398/09/20 | Thursday 12th of December 2019
مدیرکل بیمه سلامت همدان :

مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی بیمه‌ها را با چالش مواجه می‎کند

مدیر کل بیمه سلامت همدان با اشاره به اینکه مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی تراز منابع و مصارف را به هم می‌زند و بیمه‌ها را با چالش مواجه می‌کند، گفت: بیمه سلامت به دنبال این است که از مراجعات غیرواقعی و غیرضرور که گاهی سوء استفاده‌هایی را نیز به دنبال دارد، جلوگیری کند. 

دکتر سعید فرجی در گفت‌وگو با آی‌هینا با اشاره به اینکه مهمترین چالش سازمان‌های بیمه‌گر تراز منابع و مصارف است و باید بتوانند هزینه‌های درمان را با درآمدهای خود تطابق دهند، افزود: این سازمان‌ها طبق دستورالعمل‌ها و راهکا‌رهای مشخص بر حسب نیاز بیمه‌شدگان به دنبال پرداخت هزینه‌های درمان بیمه‌شدگان هستند.

 مدیر کل بیمه سلامت همدان با بیان اینکه سال‌های گذشته به دلایلی تراز مورد هدف محقق نشده که شاید بخشی از آن به این دلیل باشد که تعرفه‌های بخش سلامت به خوبی دیده نشده است، گفت: عده‌ای از پزشکان نسبت به این امر گلایه دارند و معتقدند که تعرفه‌های درمانی در ایران به نسبت کشورهای دیگر پایین است. 

 وی با اشاره به اینکه شورای عالی بیمه در کشور تعرفه گذاری را برعهده دارد که این موضوع را متناسب با سهمی که برای حوزه سلامت تعیین کرده تعریف می‌کند، افزود: یکی از مواردی که امکان دارد تراز منابع و مصارف بیمه‌ها را به هم بریزد، موضوع تعرفه‌هاست و متناسب با آن سرانه حق بیمه‌ای که دریافت می‌شود. هر چند طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی انجام شده تا نسبتا سرانه‌های درمان با هزینه‌های آن متناسب شود.

 فرجی با بیان اینکه در راستای جلوگیری از مراجعات غیرضروری، پزشک باید شرح حالی از بیمار بگیرد و معاینه‌ کاملی انجام دهد، تاکید کرد: پزشک باید زمان کافی برای انجام این اقدامات گذاشته و اگر به تشخیص نسبی رسید از خدمات تشخیصی ـ تصویری استفاده کند تا به تشخیص قطعی برسد. اگر تمام مراحل درمانی به درستی پیش نرود ممکن است پزشک به خدمات تشخیصی و تصویری زیادی متوسل شود که بخشی از این موارد غیرضروری است.

 مدیرکل بیمه سلامت استان همدان افزود: گاهی بیمه‌شده به یک یا چند پزشک مراجعه می‌کند به نحوی که هنوز مدت زیادی از مراجعه به پزشک اولی نگذشته است. این مراجعات غیرضروری است و باید کنترل شود چرا که باعث می‌شود اقدامات مضاعفی صورت گیرد و سازمان‌های بیمه‌گر با هزینه‌هایی بالایی مواجه شوند.

 فرجی با بیان اینکه از مراکز طرف قرارداد درخواست کرده‌ایم که وقت کافی برای گرفتن شرح حال بیمار داشته باشند تا از مراجعات غیرضرور جلوگیری شود، گفت: یکی از کاربردهای سامانه‌های الکترونیکی، ساماندهی مراجعات غیرضروری بیمه شدگان است، وقتی بیمار خدمات پرهزینه‌ای مانند ام آر آی و سی تی اسکن دریافت می‎کند و اطلاعات آن در سامانه ثبت ‌می‌شود پزشک مربوطه می تواند به آنها دسترسی پیدا ‌کند تا از مراجعات غیرضرور کاسته شود

 

برچسب ها: منتخب استانها